Bergen// Identitetsdesign

Som første prosjekt på planen dette semesteret fikk andre-års studentene på grafisk design bryne seg på et oppdrag gitt av reelle kunder. Det skulle designes en grafisk identitet for enten capoeiragruppen GUC Bergen eller for klubben Ytre Arna Fritidsklubb.


Foto/ Tekst: Camilla Walaker 


I etterkant av prosjektet er det blitt kåret to ”vinnere” – en for hver av stiftelsene, og vi i kommunikasjonsavdelingen har selvsagt tatt oss en prat med de utkårede. Deres logoer vil hovedsakelig brukt på de to facebooksidene, men også på diverse andre saker, som f eks plakater og invitasjoner.

Afrikanske vibber

Representanten fra GUC Bergen plukket ut Elin Margrethe Sørbøs’ arbeid, og var svært fornøyde med det endelige resultatet hun hadde kommet frem til.

– Under hele prosessen hadde jeg verdiordene ”organisk” og ”tradisjon” i tankene, og jeg ble veldig inspirert av afrikanske mønstre og farger – noe som skinner gjennom i logoen. Selve formen i seg selv er også veldig enkel og naturlig.

Hun forteller også at målgruppen for capoeiraklubben grovt sett er ca. 20-40 år, selv om de er veldig opptatte av at alle som vil skal få praktisere hos de.

– Etter prosjektet sitter jeg igjen med yrkeserfaring, både etter designbiten, men også med tanke på kundemøtet og kundebehandlingen. Det er svært viktig i denne bransjen, og dette vil gjøre seg godt på CVen min, avslutter Elin.

bilde2_guc_yafFargesprekt

Hos representantene fra Ytre Arna var det Martin Lund sitt arbeid som slo best an. Hans logo har assosiasjoner til fjell og streetart, og er generelt sett bygget opp av geometriske figurer som sammen danner en fin og morderne helhet. Fargevalget er ungt og friskt, og passer både for gutter og jenter innenfor målgruppen som omfatter unge mennesker.

– Jeg er glad for å kunne sette dette prosjektet på CVen min. Jeg er også veldig fornøyd med det fysiske produktet; designmanualen – den ser proff ut! Dette har gitt meg en liten boost, og jeg er veldig klar for nye utfordringer, sier han.bilde1_guc_yaf