Karrieredagen på Høyskolen Kristiania

Datoen for den årlige karrieredagen er endelig satt! Mandag 14. mars må du som vil få lettere tilgang til arbeidslivet stille opp på Høyskolen Kristiania klokken 14.30.


TEKST OG FOTO: Eivind Hustad Evjen


Nettverksbygging

Karrieredagen på Høyskolen Kristiania er et årlig arrangement hvor Studentunionen inviterer representanter fra ulike bedrifter til å holde foredrag og stå på stands. Leder for arrangementet, Vilde Tinmannsvik (20), forteller at det i all hovedsak er en dag for å bygge nettverk.

Vilde Tinmannsvik garanterer godt utbytte av karrieredagen.

Vilde Tinmannsvik garanterer godt utbytte av karrieredagen.

– Dette er en god mulighet til å få pratet med representanter fra næringslivet som mange av skolens studenter vil søke seg inn i etter endt studie, forklarer Tinmannsvik og legger til: – I et tøft jobbmarked kan det bli avgjørende å komme tidlig i gang med nettverksbygging.

Flere typer bedrifter
Tinmannsvik sier at målet er å få tak i representanter innenfor arbeidslivet til alle linjene på skolen, slik at arrangementet blir relevant for flest mulig studenter. I tillegg til dette kan hun avsløre at de har vært i kontakt med banken DNB.

– Vi tror at DNB kan være en god tilvekst til de allerede bekreftede bedriftene, ettersom de kan tilby rådgivning innenfor hvordan man kan starte sin egen virksomhet og hva man må være klar over innenfor det, poengterer Tinmannsvik.

Programmet for hvilke bedrifter som tar turen til Høyskolen Kristiania er fortsatt ikke skrevet i stein, men TRACK, Academic Work og kunstneren Ståle Gerhardsen er alle sammen bekreftet.

Din neste arbeidsgiver?

Vilde, som selv studerer kreativ markedskommunikasjon, oppfordrer alle studentene som har mulighet til å komme.

– Det er aldri dumt å levere en CV eller vise ansiktet ditt på en dag slik som dette, plutselig kan de være din neste arbeidsgiver!

Tinmannsvik sier hun har vært i kontakt med de ansvarlige for fjorårets karrieredag, og vet derfor hva som kan gjøres for å forbedre konseptet.

Forbedret konsept

– Informasjonen fra fjorårets komité har vært gull verdt for oss. De har supplert med kontaktinformasjon til ulike bedrifter som var til stede i fjor, i tillegg til at de selvkritisk har funnet mangler ved konseptet slik det var, forteller Vilde og utdyper: I år skal alt gjøres plass til i kantina, slik at hele arrangementet blir mer samlet enn det har vært før.

-Vi skal også ha det moro selv om temaet er seriøst, humrer Vilde

-Vi skal også ha det moro selv om temaet er seriøst, humrer Vilde

Etter det vi erfarer har bedriftsforedragene tidligere vært på separate klasserom, mens bedriftene som har stått på stand har blitt plassert i kantina. I år vil altså alt være samlet, og Tinmannsvik håper på at dette kan lokke til at flere studenter tar turen.

Arrangementet vil foregå i kantina i tidsrommet 14.30-18.30, og eventgruppa jobber i skrivende stund med å få til en quizkveld som kjører i gang like etter at karrieredagen er over. Mer informasjon kan finnes på arrangementets facebook-side.