Markedsføring – fra banalt til sykelig komplisert

Før jeg begynte på økonomi- og markedsføringsstudiet trodde jeg markedsføring kunne defineres som noe ala: ”Markedsføring handler om å lage kule reklamer og merkevarer”. Det stemte ikke helt.


BLOGGER: ANDERS ERIKSON


I mitt første markedsføringsfag, markedsføringsledelse, ved Handelshøyskolen i Trondheim fikk jeg mitt første møte med markedsførerens verktøykasse. Verktøykassa? ”Hvilken verktøykasse?”, tenker du. Jo, den guruen Philip Kotler visstnok skal ha ”oppfunnet” da han oppfant markedsføringsfaget. Du har bare glemt det fordi nesa di har vært så langt nede i boka at du har glemt se opp av hullet du har gravd deg. Faktumet er at du er i ferd med bli mer forvirret. Akkurat som meg.

 

Verktøykassa bestod av fire verktøy: prisen, produktet, promosjonen og plasseringen. Det var nesten banalt. Ikke vanskelig å se for seg Kotler sveve på skyer etter en sånn oppfinnelse. Aldri hadde det vært lettere å forstå markedsføringen. Til og med idioten (konsumenten) burde ha forstått hva disse fire verktøyene var. Selv tenkte jeg etter å ha lest om verktøykassa på side 1, ”Yes, this is it!”. Utlært. Nå kan jeg gå ut og forandre verden.

 

En femte P

Noen år etter Kotlers fantastiske skaperverk var det noen smartinger som kom opp med en femte P!? People, eller personell. Ja, selvfølgelig! Mennesket må da ha en betydning det også, bortsett fra at det skal kjøpe og konsumere produktet. Den femte P´en utløste et skred av oppfinnelser. Som C´en. Ikke bokstaveligtalt bokstaven C, men de 5 C´ene! Hallo!? Hvordan kunne ”vi” som den femte P´en, folket, people, personellet, menneskene, glemme C´ene? Company. Crew? Customers. Chicken? Chicks?

 

Nå har det gått noen år og mange tusen sider siden jeg først trodde markedsføring kun handlet om kule reklamer og fancye merkevarer. Tusenvis av sider tiltross: Det har aldri vært vanskeligere å forklare markedsføringsfaget til en nysgjerrig utenforstående enn nå. Kotlers heuristikk og verktøykasse var i det minste intuitiv om enn mangelfull, men dog en kunnskap jeg stolt kunne briljere med.

 

I dag sitter jeg her og vurderer seriøst å lansere min egen bokstav. Jeg overlevde påska, men på horisonten ser jeg flere ulmende sammenkomster med nære og fjerne slektninger. Jeg har begynt å sky disse sammenkomstene som pesten for å slippe å nok engang prøve å forklare hva jeg studerer. ”Jo, markedsføring det er ææh..?” Akkurat som året før, og året før det igjen. Jeg savner det Herrens år 2011, det gode året. ”Som markedsfører har du en verktøykasse med KUN fire verktøy. Du bygger ikke hus som snekkeren med sin verktøykasse, men et luftslott. Du må få forbrukeren til å tro på noe som ikke nødvendigvis er reelt”. Enkelt og greit.

 

Jeg tror det jeg prøver å si er følgende. Hvis du kan forklare meg hva markedsføring er på 30 sekunder uten å bruke markedsføringsterminologi slik at jeg og eventuelle medsammensvorne kan nyte framtidige familiesammenkomster så vil jeg gjerne vite det.

 

P.S:

Noe godt har det kommet ut av det hele. I sammenkomster med familie og venner kan jeg i hvert fall briljere med ”fun-facts” fra alle forskningsartiklene jeg har lest. Studiet til Park (2010) viser at dersom du bruker en MIT-penn (Michigan Institute of Technology) føler du deg mer intelligent og mer som en leder. Går du med en Victoria´s Secret-pose føler du deg penere og mer glamorøs. Studiet til Shiv et al. (2005) viser at dersom man konsumerer energidrikke til rabattert pris vil man løse færre puslespill sammenlignet med de som konsumerte energidrikke til ordinær pris.