OSLO // – Du må tørre å tro på deg selv!

 Even Heggernes trosset usikkerheten og dumpet en karriere som eiendomsmegler til fordel for et gründerprosjekt i startfasen. Dette skulle vise seg å være det viktigste valget han har tatt i arbeidslivet så langt.


TEKST: Mari Elvine Svebak Nordmarken
FOTO: Christina Victoria Grimsmo


Even Heggernes er i dag kjent som administrerende direktør hos den raskt voksende bildelingstjenesten Nabobil. Forrige uke var han invitert til Høyskolen Kristiania for å fortelle fremtidsrettede studenter om sin vei til suksess, under karrierearrangementet =EGO?.

Tok ansvar for egen motivasjon

Etter fem år som eiendomsmegler kjente Heggernes at motivasjonen ble lavere og lavere. Det var på tide å søke noe nytt og mer risikofylt.

– Det å tørre å hoppe fra en godt betalt jobb og inn i en startverden innebærer ingen ekstrem risiko i seg selv. Risikoen ligger i å tørre å hoppe i noe du ikke nødvendigvis har gjort før – hva er det verste som kan skje?

Det skulle lønne seg å ta en sjanse. Etter 12 tolv intense intervjurunder sikret den tidligere eiendomsmegleren seg jobben som Norden-sjef for Airbnb, hvor han ble blant de første ansatte til å være med på selskapets ekspansjon, og med på å åpne alle kontorene i Europa. Nå er han administrerende direktør for bilverdens utgave av samme konsept, kalt Nabobil.

– Når du jobber i en gründervirksomhet har ikke bakgrunn så mye å si. Det viktigste er mentaliteten. Du må tørre å prøve noe nytt og kaste deg ut i det, selv om prosjektet ikke er helt perfekt.

nabobil-2

Lære mens man går

Det kan virke skummelt å skulle introdusere en fersk forretningsidé for markedet. Mange bruker derfor mye tid på å perfeksjonere tilbudet før det vises frem og testes av brukere. Til alle gründere med en forretningsidé anbefaler Heggernes det motsatte.

– Bare hopp i det med feil og mangler og juster underveis! Gjør klart det minste som skal til for å kunne teste produktet og baser endringer på tilbakemeldingene. Det er de som faktisk skal bruke tjenesten som har svarene.

Dersom du har en gründer i magen, men mangler en forretningsidé, mener Heggernes at løsningen kan være nærmere enn du tror.

– Man må løse et problem. Så enkelt kan det være! Istedenfor å tro at markedet vil ha noe, fokuser heller på hva folk faktisk trenger og presenterer en løsning. Det trenger ikke være så kalkulert. Ha et mål i enden og se på det som en lang reise, steg for steg.

Oppmuntringsord til dagens gründere

Som student angrer Heggernes på at han ikke turte å ta større sjanser. Samtidig mener han at unge gründere i dag har en fordel han selv ikke hadde under sin tid som student.

– Enten du er ekspert eller nybegynner stiller man på lik linje i dagens marked. Ved hjelp av digitale krefter kan man nå ut til massene uten å ha pengene. Dette skaper et jevnere konkurranseforhold.

Det å starte opp noe nytt fra scratch kan by på mange utfordringer, og det kan til tider bli tungt å finne motivasjonen som må til for å lykkes. Heggernes innrømmer selv å ha erfart dette.

– Det går hele tiden opp og ned med motivasjonen. Når du starter noe nytt er det mange som har sterke meninger om det du gjør, og man må derfor være tøff og ikke alltid høre på hva andre mener om deg hele tiden. Du må tørre å tro på deg selv!

nabobil

Veien videre

For en mann som tilsynelatende har oppnådd alt en gründer kan ønske seg, er det vanskelig å se for seg hvor veien skal gå videre. Vi spør derfor: «Hva er ditt neste mål, hvis du har et?»

– Det vi er i gang med hos Nabobil er bare starten, og jeg har store ambisjoner om å bli en stor del av mobilitetsløsninger for nordmenn. Samtidig er det også viktig å leve litt i nuet! Jeg har mer enn nok prosjekter jeg har lyst til å sette i gang.

Svaret vi får kan tolkes som noe uklart og langsiktig, men i det han entrer scenen for å holde foredrag for HK-studentene har han satt seg et mer konkret og kortsiktig mål.

– Studentavisen spurte meg tidligere om hva målet mitt er. Målet mitt i dag er at en av dere, eller kanskje to, kommer til å sitte igjen med en følelse av at dere kan starte opp med noe eget og klare det!

Nøkkelen til suksess?

Som de viktigste faktorene for et vellykket gründerprosjekt kan vi trekke ut følgende punkter fra Evens foredrag.

  • En god forretningsidé. Det finnes rund 2,5 millioner biler i Norge. 95% av tiden står disse bilene stille. Dette fant Nabobil ut at de kunne gjøre noe ut av. Det handler om å se potensialet i markedet og finne muligheter og løsninger der det er behov.
  • Involver forbrukerne. Nabobil har selv invitert forbrukerne sine til samtaler for å lære av dem. Hva fungerer og hva fungerer ikke? Man er avhengig av å lytte til de som faktisk bruker produktet og for å kunne gjøre endringer der det er nødvendig.
  • «Gratis markedsføring». Forbrukere er også en viktig kilde til markedsføring. God omtale på sosiale medier og positive erfaringer kan sørge for en «word of mouth»-effekt, slik at ordet om tilbudet spres. Det å holde seg omtalt i medier er også viktig, og kan under de rette premissene fungere som gratis markedsføring.
  • Tørre å feile. Alt trenger ikke være kalkulert, gjennomført og profesjonelt. Dytt ideen ut i markedet og gjør endringer basert på responsen, så slipper man å bruke energi på noe markedet ikke vil ha. Det å starte opp noe nytt er ikke lett, men det er heller ikke umulig!

folk